Na to, jak długo sprzęgło będzie nam służyło i jaka będzie jego żywotność, wpływa wiele czynników. Przede wszystkim zależy to od modelu oraz marki samochodu, ale jako użytkownicy pojazdu, również mamy na to wpływ i to bardzo duży. Od jakości naszej jazdy, przyzwyczajeń oraz stylu jazdy, zależy bardzo dużo. Ważne też, w jakich warunkach sprzęgło jest użytkowane na co dzień. Inna będzie żywotność sprzęgła, pracującego głównie na trasie, a inna, w samochodzie, który głównie przemieszcza się w ruchu miejskim. Ogólnie przyjęte jest, że we współczesnych modelach samochodów żywotność sprzęgła z reguły zawiera się w zakresie między 40 a 100 tysięcy przejechanych kilometrów — to dość szeroki zakres, przede wszystkim właśnie ze względu na wspominane wyżej czynniki, wpływające na tempo eksploatacji tego podzespołu.
Objawy zużytego sprzęgła
W każdym pojeździe przychodzi moment, kiedy konieczna jest wymiana sprzęgła, po to, aby można było bezpiecznie użytkować pojazd, ale też po to, aby niesprawne sprzęgło nie powodowało uszkodzenia kolejnych części mechanicznych pojazdu. Do najpopularniejszych objawów, które mogą świadczyć o konieczności wymiany sprzęgła, zaliczamy:
- opóźniona, lub całkowity brak reakcji samochodu, w momencie próby nagłego ruszenia z miejsca,
- szum, który dochodzi z okolicy skrzyni biegów,
- brak przyspieszenia pojazdu na biegu, nawet podczas dodawania gazu oraz zwiększonej prędkości obrotowej silnika,
- brak przyspieszenia pojazdu, podczas włączenia piątego lub szóstego biegu, w trakcie jazdy pod górkę,
- nieprzyjemny zapach w kabinie samochodu, początkowo w czasie intensywnego obciążenia układu napędowego, a później, nawet w trakcie zwyczajnej jazdy
- „twardnienie” pedału sprzęgła,
- brak możliwości włączenia jakiegokolwiek biegu,
- ruszenie pojazdem z miejsca możliwe dopiero wtedy, kiedy pedał sprzęgła jest prawie puszczony – potocznie mówi się, że pedał sprzęgła „wysoko bierze”,
- nasilające się szarpanie samochodu w trakcie ruszania.
Kiedy wymienić zużyte sprzęgło?
Jeżeli w swoimi samochodzie zaobserwujemy jeden albo nawet kilka z wyżej wymienionych objawów, możemy przypuszczać, że sprzęgło wymaga pilnej diagnostyki, a najprawdopodobniej także wymiany. Powinniśmy jak najszybciej umówić się ze sprawdzonym mechanikiem, który profesjonalnie zdiagnozuje źródło problemu i w razie konieczności wykona naprawę czy też wymianę sprzęgła. Nie należy zwlekać z wizytą w warsztacie. Uszkodzone sprzęgło może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, ale też może skutkować pogłębieniem się usterki na inne elementy układu, co będzie skutkowało podniesieniem ostatecznego kosztu naprawy. Warto pamiętać o tym, że wymieniając sprzęgło, najlepiej jest wymienić je w komplecie, razem z tarczą, dociskiem oraz łożyskiem. Elementy te pracują razem i razem też się używają, jeżeli teraz wymienimy tylko jeden element, za miesiąc lub dwa może okazać się, że problem ze sprzęgłem powróci i tym razem konieczna będzie wymiana innego elementu. Narazi nas to na kolejne koszty związane z robocizną. Bogaty wybór kompletów sprzęgła w korzystnych cenach znajdziemy na przykład w sklepie https://nowesprzegla.pl.